Aneb: Jak na tovární imobilizéry a alarmy - zdroj Autotip č.18 2001
Rozbít sklo nebo vylomit zámek již není v módě.
Dnes se na krádež auta používají počítače.
S jejich pomocí automafie luští rádiové
kódy alarmů a imobilizérů. Nejčastějšími oběťmi elektronických gangsterů se stávají vozy Audi.
Místo činu: Mnichovské letiště. Představitel filmové role asistenta polisejního komisaře Derricka
- herec Fritz Wepper - pátrá na parkovišti po svém Audi S6. Slehla se po něm zem. Zmizelo beze stopy.
Je zkrátka fuč. Už není na letišti, ba dokonce ani v Německu. Navzdory
továrnímu poplašnému zařízení a imobilizéru...
Fritz Wepper, v jehož S6 jezdí nejspíš nějaký Moskvan, se stal obětí maďarsko-ukrajinského gangu, který
má jenom v Bavorsku, Rakousku a Maďarsku na svědomí krádeže kolem dvou set luxusních automobilů.
Proč se zloději v Německu zaměřují právě na automobily Audi? Kvůli náskoku díky technice, jak
hlásá firemní slogan, to patrně nebude, protože náskok má momentálně zcela zjevně moskevská automafie.
Její specialisté nejprve "trénovali" v Maďarsku, kde vládu připravili o třicet Audi v hodnotě téměř
čtyřicet miliónů korun a odvezli je na Ukrajinu.
Ukrajinci, jimž bylo zatím prokázáno sedmnáct krádeží, dokáží prý za 55 sekund otevřít Audi A6,
aniž spustí alarm...
Automafie se totiž v duchu doby vyzbrojila nejmodernější technikou. Elektronikou,
která otevírá automobily bez toho, že by je poškodila. Na maďarském černém trhu stojí příslušné zařízení
v přepočtu kolem dvou set tisíc korun. Jistý rakouský zásilkový obchod zase nabízí aparaturu Diagnose
OBD 2 pro automobily Volkswagen, Audi, Seat a Škoda již za dvanáct a půl tisíce korun a tvrdí:
"Ano, tím se dá rozluštit kód továrního imobilizéru."
Policejní specialisté vysvětlují: "Souprava, kterou disponuje automafie, sestává z počítače,
dvou přijímacích antén, jednoho vysílače a ovládacího zařízení. Dají se jí nehlučně otevřít automobily,
i když mají tovární poplašné zařízení a dálkové ovládání zámků dveří řízené
rádiovým
signálem, bez ohledu na to, zda s pevným, nebo plovoucím kódem.
Na infračervené dálkové ovládání Porsche nebo Mercedesu to nefunguje." Podle policistů stačí na zkopírování
kódu zachycení uzamykacího a otevíracího signálu. Jakmile je vůz otevřen, zloději rozlomí zámek řízení,
za dvě minuty vymění řídicí jednotku motoru (a tím i imobilizér) za vlastní modul, nastartují vozidlo a odjedou.
Později do ukradeného automobilu namontují upravené zařízení, které opět zajistí ochranu proti odcizení.
Zloději, využívající elektroniku a špičkovou techniku, vzbuzují u kriminalistů respekt.
Že to ovšem jde i bez špičkové techniky, ukázali zloději automobilů ve Stuttgartu. Několik dnů špehovali
jak Wolfganga Durheimera, člena představenstva firmy Porsche, tak i hlavního vývojáře této automobilky.
Na začátku července se nejprve vloupali k Durheimerovi a pátrali po infračerveném klíči k jeho Porsche
911 Turbo za více než čtyři miliony korun. O něco později si to stejným způsobem zopakovali u zmíněného
pracovníka vývoje.
A co na to policie? "Protože automobily s infračerveným kódováním
jsou bez příslušných klíčů vlastně zajištěny proti elektronické krádeži, uchylují se zloději stále
častěji k dřívějším metodám." Místo špičkové techniky tedy zase "poctivé" zlodějské řemeslo ...
|